Wie ben ik?

Mijn naam is Kiki van Maurik, woonachtig in Harmelen, getrouwd met Arnout en moeder van Lara en Jort. Ik heb diverse uiteenlopende interesses en passies. 

In mijn werk is mijn grootste passie om mensen in beweging te brengen, mensen te gidsen in veranderingen, zodat zij weer beter in hun kracht komen te staan of hier keuzes in maken, die bepalend zijn voor hun verdere loopbaan.

Wanneer een organisatie verandert, is het belangrijk dat haar mensen mee veranderen. Dit is niet altijd vanzelfsprekend. Met de juiste aandacht ontstaat er een cultuur waarin verandering gemakkelijker wordt. Niets is menselijker dan verandering eerst als bedreiging te zien. Maar wanneer we individuen en teams meenemen in de kansen die ontstaan door veranderingen, vanuit voordelen en een positieve mindset, ontstaat er ruimte. Ruimte om de verandering toe te laten en er mee aan de slag te gaan. Daar moet je als organisatie de tijd voor nemen.

Wat doe ik?

Na vele jaren in diverse managementrollen te hebben gewerkt bij verschillende (veelal facilitaire) bedrijven, werk ik nu naast de Yogastudio voor mijzelf als coach en Interimmanager. 

Waarom? In de eerste plaats omdat ik graag doel- en oplossingsgericht werk, mijzelf en anderen graag (snel) ontwikkel en graag in kansen denk, waardoor er beweging ontstaat. Daarnaast ben ik flexibel en pas ik mijn kennis en expertise graag toe in verschillende bedrijfsculturen met verschillende managementstijlen. 

Vanuit twee focuspunten ben ik van toegevoegde waarde voor:

  • Change management; Implementatie van veranderend beleid, strategie of cultuur binnen jouw organisatie;
  • Mensgericht coachen, waarbij ik individuen/teams in hun kracht zet;

Ik ben inzetbaar voor interim managementopdrachten voor kortere of langere termijn, waarbij ik een team aanstuur met bijvoorbeeld de onderstaande doelstellingen:

  • Verbetering van de resultaten (kwaliteit & financieel)
  • Begeleiden van verandertrajecten 
  • (Re)organisatie van afdelingen of wijziging van strategie en implementatie hiervan
  • Stabilisatie; overbrugging van periode waar juist stabiliteit nodig is (bijvoorbeeld bij vertrek van een manager)  

Ik werk graag vanuit hoofd en hart en ben een verbindende mensgerichte manager. Daarnaast is mijn aanpak altijd klantgericht met een commerciĆ«le insteek.

Hoe doe ik dit?

In mijn opdrachten werk ik graag vanuit een kader. Afhankelijk van de opdracht is deze flexibel aan te passen. Dit kader bestaat globaal uit vijf fases:

1. Voorbereiding -> de fase waarin er contractuele afspraken worden gemaakt over o.a. de doelen, inhoud, looptijd en kosten. Graag maak ik in deze fase ook kennis met de organisatie en haar medewerkers. De hoofdlijnen van de opdracht, die uitgevoerd dient te worden zijn helder. Ook formuleren we de verwachte eindresultaten met elkaar. Mijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn voor iedereen duidelijk.

2. Analyse -> in deze fase ga ik op onderzoek uit en breng ik in kaart wat ik aan tref. Graag vorm ik altijd zelf mijn eigen beeld van een situatie en bespreek dit met mijn klant. Het kan zijn dat we in deze fase de opdracht bijstellen en finetunen.

3. Plan van Aanpak -> Na de analyse maak ik een plan van aanpak waarin de doelstellingen, de acties en de gewenste output is opgenomen. Ook worden de evaluatiemomenten benoemd. 

4. Implementatie -> Het plan van aanpak worden in deze fase uitgevoerd. Uiteraard altijd flexibel, immers veranderingen zijn altijd aanwezig. Belangrijk is dat dit wel helder is voor mijn opdrachtgever en mijzelf.

5. Evaluatie, aanbeveling & overdracht -> De doelstellingen zijn behaald! Uiteraard als mijn opdrachtgever tevreden is. Dit evalueren we met elkaar. Graag neem ik mijn klant mee in mijn advies en aanbevelingen en draag ik waar gewenst over aan mijn opvolger.